岸本吉弘展 蒜山 目賀田
まっすぐ上下にひかれた色の帯は、そうあろうと集中し、りきんでいるから、そのようにたもたれている。集中の糸が切れたら垂直ではいられないのだ。まっすぐでいられなくなる。ばらばらと、元来そうであったところの混沌に散り戻っていくはずだ。言葉は悪いかもしれないが、無理して垂直になっているように見えた。
一息で軽くひかれた線ではない。マスキングテープやプロジェクターを用いてシステマチックになぞられた線でもない。一本の垂直な帯としてまとまる努力を自らし続ける、闘いのひといろが立っている。
いや、立っているのではないのかも。色は、磁力線に従って列をなす砂鉄や、砂丘に生じる風紋のように、自然の持っている生成力によっていま陣地を主張しはじめており、彼ら絵の具のバトルフィールドとしてのキャンバスを、人はつごう、いわば上空から見下ろして、勝手にそこに帯状をみているのかもしれない。作品とはまた一面では、壁にかけられた地図なのだろう。
原因は明らかに筆致である。一瞥なら「ストライプ柄」の画面の実際は、縦横無尽にのたくりまわった絵の具たちの凹凸でおおわれている。だから垂直方向の色の帯の面影は、ラフでもフラットでもスタイリッシュでもない。
蜜蝋を用いて描かれていると知る。パレットの上ではマヨネーズみたいにどぅぶどぅるしているが、筆ですくいとり、画面に塗りはじめると、すぐにもたもたべたついて、筆の動きに抵抗してくるあの画材との格闘は、流れる川のなかにはいり、あくまでまっすぐ横切っていくようなものだ。踏みしめなければならない。動かなければならない。
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‘Review on the solo exhibition of Yoshihiro Kishimoto’ – Megata Hiruzen
Vertical strips are drawn from top to bottom, standing firm and resolute, determined to maintain their upright form. But once the threads of concentration are severed, they can no longer hold their shape. Losing their verticalness. As if they will fall apart and scatter back in to the chaos that it was always meant to be.
This might sound a bit negative, but it seems as though these strips are forcing themselves to remain vertical.
These lines are not drawn swiftly with a single breath. They’re not painted with precision, using masking tape or a projector, obviously. No, this line is born of struggle—a line that constantly fights to remain integrated, to become a single, unified vertical band.
Or perhaps it is not standing at all. The colors are now asserting themselves through the generative power of nature, like iron filings aligning along magnetic field lines or wind ripples on sand dunes. From above, one might view the canvas as a battlefield, a scene of painted strips laid out on their own. In one way, the work is also a map, hanging on the wall.
The cause is clear: the brushstrokes. The “striped pattern” is not pristine but uneven, disrupted by the paint that spreads in all directions. Thus changing the impression of the vertical strips, they are not smooth, flat, or stylish.
We learn the painting was done using beeswax. On the palette, the paint oozes like thick mayonnaise, but once it’s lifted onto the brush and applied to the canvas, it immediately becomes sticky, resisting each stroke. It is a battle between the brush and the canvas, as if crossing a ever- flowing river. You have to push against, you have to move.